Övergripande information
Målgrupp: För åldrarna 3-5 år.
Längd: Cirka 45 minuter, inklusive efterföljande lekpass.
Publik: 40-45 personer (totalpublik, både vuxna och barn).
Urpremiär på Teater 23: Den 14 februari 2020.
Om föreställningen
Hemma i drakgrottan vankas det återigen bråk och osämja. De två drakbarnen har ännu en gång råkat i luven på varandra. Att det ska vara så svårt att komma överens, trots att drakmamman gång på gång har sagt åt sina ungar att försöka vara snälla mot varandra.
Drakungar är en fantasyberättelse om den till synes eviga kampen två smådrakar mellan. Om den glödande ilskan man känner i sin lilla kropp, när man inte vill behöva dela sin tillvaro, sitt hem och framför allt sin mammas kärlek med ett irriterande syskon. Efter föreställningen bjuds publiken in till att ihop med skådespelarna få upptäcka och leka i drakgrottan.
I arbetet med Drakungar har Teater 23 återigen fokuserat på att skapa en trygg, engagerande och underhållande scenkonstupplevelse för barn i den unga förskoleåldern. Föreställningen arbetades fram under en uppsökande repetitionsprocess, där barn i målgruppsåldern fick möta det konstnärliga teamet i en serie workshops.
Iben West står för både manus och regi till Drakungar. Hon är i grunden ljussättare och har ansvarat för ljusdesignen på Teater 23 i över 20 år. Efter att ha börjat intressera sig av regi för småbarnsföreställningar gjorde Iben sin debut med den sinnrika dansteaterpjäsen Pici & Oso. Hon följde sedan upp den med sci fi-sagan Väsen.
Drakungar hade urpremiär den 14 februari 2020.
Produktion
Medverkande:
På scen: Josefin Larsson & Elin Rusk.
Drakförare/Tekniker: Anna Nässlander.
Drakmammans röst: Zofia Åsenlöf.
Berättelse & regi: Iben West
Scenografi & drakkonstruktion: Elin Adler.
Ljus: Anna Nässlander.
Musik & ljud: Catharina Jaunviksna.
Röstcoachning: Zofia Åsenlöf.
Kostym: Khira Fromark.
Konstruktion: Måns Ekander.
Rekvisita: Désirée Holmberg.
Ljudteknik och syntolkning: Narjes Al-Ansari.
Produktion: Stina Engquist.
Urpremiär på Teater 23: Den 14 februari 2019.
Nedladdningsbart material
Tips: För att ladda ner en fil, högerklicka på länken och välj "Spara som".
Pysselmaterial efter teaterbesöket:
Utbudsblad med turnéinformation:
Pressmeddelande:
Press- och föreställningsbilder samt affisch:
- Fotona är tagna av Amelie Herbertsson (länk, öppnas i nytt fönster).
- Det grafiska materialet är skapat av Cecilia Heikkilä (länk, öppnas i nytt fönster).
Fotona och det grafiska materialet är fria att användas mot att upphovspersonen anges i samband med publicering.
Föreställningen i media
Recensioner
Sydsvenskan 2020-02-14. "En investering i framtiden" (länk, öppnas i nytt fönster): "Rörande och rolig och av allt att döma full av igenkänning för den unga, uppslukade publiken."
Skånska Dagbladet 2020-02-15. "Underhållande drakkamp som engagerar publiken" (länk, öppnas i nytt fönster): "Publiken är djupt engagerad i drakungarnas svartsjukekamp och nästan lika spännande att betrakta som själva föreställningen."
Turné- och tekniska uppgifter
Målgrupp: För åldrarna 3-5 år.
Längd: Cirka 45 minuter, inklusive efterföljande lekpass.
Publik: Förskoleföreställning: 35 barn och 10 vuxna.
Offentlig föreställning: 20 barn och 20 vuxna.
Lokal: 8,5 gånger 6 meter fri, plan yta. 2,5 meter fri takhöjd över hela scenytan. Användning av rökmaskin förekommer, men är ej ett krav.
Mörkläggning: Ja.
El: 2 gånger 10 ampere, separata uttag 230 volt.
Byggtid / Rivtid: 4 timmar / 2 timmar.
Bärhjälp: 2 vuxna personer (minst 18 år) med god kunskap om lokalen under hela bär-, bygg- och rivtiden. OBS! Tunga lyft.
Turnépris inom Skåne: 11 000 kronor för första föreställningen. 6500 kronor för följande om bygget kan stå kvar. 25 % moms tillkommer.
Turnépris övriga Sverige: 9900 kronor för första föreställningen. 6500 kronor för följande om bygget kan stå kvar. 25 % moms tillkommer.
OBS: Reseersättning på 70 kronor/mil, traktamente och logi för tre personer tillkommer på turné utanför Skåne.
Bokningsbar för turné: Hösten 2020 / Våren 2021 / Hösten 2021.
Bokningar: Sofia Strandberg. Tel. 040-30 32 23 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Marknadsföring och turné: Mario Castro Sepulveda.